Merike Estna  "Pärlite ema", osa kaks

4.01.20 – 2.02.20   

Merike Estna näitus “Pärlite ema” ,osa kaks, koosneb teostest, mis on valminud viimase kolme aasta jooksul ja mida ei ole varem Eestis eksponeeritud. “Pärlite ema” esimene pool oli esmakordselt esitatud Mexico City`s Karen Huber`i galeriis, kevadel 2019. Kuraator Alberto Ríos de la Rosa. Haapsalu Linnagaleriisse jõuab näitus täiendatud variatsioonidega ja spetsiaalselt Haapsalu Linnagalerii jaoks valminud uute teostega. Näitus “Pärlite ema”koosneb suureformaadilisest autobiograafilisest maalist “Lendav banaan/ingel, lendas üle mupea, 7. korrusel, merepõhja kohal” 2017 (5m x 3m) mis asetub galerii põrandale, kuipiknikulina. Lisaks seeriast väiksematest maalidest (2018, 2019), keraamilistest anumatest (2019), mesilasvahast skulptuuridest (2018) ning vitraazhist (2019). Uute teostena lisandub suureformaadiline maal kui sirm “Kahe näoga maailm” (2020), mis jaotab galerii mõtteliselt kaheks, maalid “Tulevik tuleb” (2020) ja “Tüdruk piiluaugu ja kahe näotätoveeringuga” (2019) ning valik väiksemaid maale seeriast “Lase mul kanda su raskust” 2019.
Alberto Ríos de la Rosa kuraatoritekst: Merike Estna loomingu keskne tees on maalikunsti kasutamine elava elemendina, mis ületab selle formaalse ja loomingulise väljenduse või visuaalse ja ajaloolise arhiivi. Võimsa otsekohesusega määratleb kunstnik "Performatiivset maalimist" kui dünaamilist üksust, ühist territooriumi, kus ühiskonnad viivad läbi oma kõige lihtsamaid kollektiivseid rituaale; ruumi järelmõtlemiseks, vaimsuseks ja meditatsiooniks; ja kui materjalide kihtide keerulist süsteemi, mis taotleb sügavamaid ja intiimsemaid emotsioone neis, kes seda kogevad. “Pärlite ema” puhul kasutab kunstnik pärlmutrit kui sümbolit. Pärlmutter kui orgaaniline ja sillerdav materjal, kus pärlid sünnivad, et laiendada selle abil oma uurimistööd maalivaldkonnas. See tööde kooslus palub meil mõista maali dünaamilise, utilitaarse ressursina ning kontekstide ja füüsiliste olukordade loojana, käsitledes autobiograafilisi, mütoloogilisi, sotsiaalseid ja poliitilisi teemasid.
Klassikalise maalimisstrateegia disartikulatsiooni raames kasutab kunstnik erinevaid materjale, mis on seotud erinevate kandjatega, näiteks keraamikat või veelgi vähem ortodoksseid koostisosi, näiteks mesilasvaha. “Pulgad metsast, vihjed naabruskonnast“ on rühm mesilasvahast küünaldest, mis võivad valgustada ruumi, muutes selle justkui kabeli sarnaseks, tekitades hetkeks mõtiskluse mesilaste rolli kohta keskkonna tasakaalus ja nende väljasuremisohust. Ruumi metamorfoosi täiendab vitraa¾ mis mõtteliselt valgustab pimendatud ruumi ja milles peitub viide vaimseks meditatsiooniks mõeldud paikade sümboolses tähtsuses ja selle sügavas seoses kunsti esitlusega.
Estna kustutab lõplikult käsitöökunsti eristanud kaanonid, valmistades esemeid, mida saab justkui kasutada muudel eesmärkidel ja mis pole pelgalt imetlemiseks. “Lendav banaan/ingel, lendas üle mu pea, 7. korrusel, merepõhja kohal” on performatiivne maal, mis on teatud juhtudel ette nähtud kasutamiseks piknikumatina. Ühelt poolt õnnestub kunstnikul kujutatava meediumi olemus relvastada, muutes mõtiskleva kasutuse utilitaarseks. Samal ajal sõnastatakse erinevad sotsiaalsed ja kultuurilised rituaalid, mis ilmnevad nendes stsenaariumides, kui neid näidatakse maailma eri paigus. Veelgi enam, värvikihid ja seega ka nende valmistamise tehnika ehitavad ideaalset stsenaariumi ja genereerivad seeria täiendavat lugemist molbert-maalidele ja anumatele, mis täiendavad näituseruumi. Kunstniku looming on transtsendentaalne, toetades etenduse ja pildilise meediumi vastavust. Maali ja etenduse suhe on Merike Estna lavastuse mõistmiseks hädavajalik. “Pärlite ema” pakub põlvkondade dialoogi ja järelemõtlemis ruumi meediumi uutest piiridest ja selle võimest ühiskondlikku mõju avaldada.
Graafiline disain: Martina Gofman, Installeerimine: Valge Kuup ja Haapsalu Linnagalerii
Kunstnik tänab: Alberto Ríos de la Rosa , Karen Huber galerii, Art Allmägi, Heldur Lassi, Andrea Bustillos, Karen Huber, Evelyn Raudsepp, Helin Tikerpuu, Agur Kruusing, DenesFarkas, Villem Säre
Näitust toetab Eesti Kultuurkapital