Tõnis Saadoja  "Kodulinn Tallinn"

Altes 31. augustist  kuni 25. augustini on võimalik vaadata Haapsalu Linnagaleriis Tõnis Saadoja näitust „Kodulinn Tallinn“. Oma näitust kirjeldab autor järgmiselt:
"Kodulinn Tallinn" on töödeseeria, mis Haapsalu Linnagalerii ekspositsioonis koosneb kaheksakümne üheksast väikseformaadilisest mustvalgest akvarellist ning ühest ready-made suveniirpildist. Seeria kaardistab dokumentaalsete ülesvõtete kaudu Tallinnat ja tema lähiümbrust viimase 10 aasta arengusuundades. Seeria jaguneb 8 alapeatükiks linna geograafilises, sotsiaalses ja arhitektuurses erinevuses, mille lähtepunktideks on kodutunne, kohalikust elanikkonnast elukauge turismikitš ning ehitusbuum, mis viimase majanduskasvu ja ulatusliku kinnisvaraarenduse kaudu linnapilti dramaatiliselt muutis. Valitud vesivärvitehnika on otseseks viiteks Tallinna vanalinnavaadetega suveniirpiltidele, mida peenraha eest turistidele müüakse, kuid mis oma vormistuselt on petlikud laserkoopiad algupärastest akvarellidest. Asendadaes odava paljundustehnika reaalse maalimiskogemuse ning keskaegsed linnamotiivid dokumentaalsete argiülesvõtetega sotsiaalsetest fasaadidest, tekivad kujundlikud võrdlusmomendid avaliku soovmõtlemise ja isikliku reaalse läbielamise vahel.
Seeria esmaesitlus toimus 2008 aasta oktoobris Tallinnas. Hiljem on töid eksponeeritud Tartus, Londonis, Riias ja Vilniuses. Nüüd on käes Haapsalu kord.

Tõnis

Tõnis Saadoja näituse „Kodulinn Tallinn“ puhul on tegemist kontseptuaalse projektiga, kus kunstnik on mänginud kitši ja kunsti vaheliste suhetega. Kitšiga tegelemine ei oleks iseenesest ju eriti uuenduslik, kuna viimased aastakümned kubisevad sedalaadi teostest, alates jõuetust visuaalsest tänitamisest, lõpetades Jeff Koonsi irooniaga. Põnevaks muudab näituse fakt, et lähtepunkt, tänavalt ostetud vanalinnavaade, mis petab vaatajat nii müügiformaadi kui tehnika osas, on impulsiks väga töömahukale ja tehniliselt perfektsele sarjale Tallinna vaadetest, muutes odavkunsti imitatsioonina müüdava kraami  tagasi kõrgtasemeliseks teoseks. Selliseks uperpalliks on, vähemalt Eestis, võimeline vist ainult Tõnis, kuna ülihead silma ja kätt omav kunstnik ei tee järeleandmisi üheski maalikunstile esitatud „nõudes“.  Kui linnavaade, siis linnavaade. Kui hüperrealism, siis hüperrealism. Iga üksik pilt on põhjalikult komponeeritud ja läbitöötatud. Kuna pilte on Haapsalu ekspositsioonis  90, siis võib iga vaataja ise otsustada, millise töömahuga on tegemist. Kokku kulus näituse valmimiseks kaks aastat.
Lisaks vaadetele jooksevad tööst läbi veel mitu liini, mis vaatajal ehk märkamata võiks jääda, kuna spetsiaalset „seletust“ ekspositsiooni ei kuulu. Kes need enda jaoks avastab, on hästi. Kes mitte, saab oma kunstielamuse kätte ka nendeta. Mind irriteeris ühel piltidest heleda ringi abil välja toodud figuur, võte, mida ühelgi teisel tööl ei olnud. Selgus siiski, et .... Aga mõelge ise edasi. Iga kunstiteos on tõlgendustele avatud ja kaitsetu kohe pärast eksponeerimist. Isegi  hüperrealism, mis üritab olla nii anonüümne kui võimalik. Mingist varasemast avaldusest meenub, et Tõnis on võrrenud end masinaga. Paraku ei pääse oma isikupärast ka hüperrealistid, kuna mingi inimlik viga annab autori ikkagi välja.
Kokkuvõtteks võiks soovitada näitust külastada ka neil, kes seda varem näinud on. Mulle oli see kolmas kord ja mul ei hakanud igav.
Agur Kruusing

Haapsalu Linnagalerii on avatud K – P, 12.00 – 18.00