Esimesel
märtsil avati Haapsalu Linnagaleriis Tamperes elava,Ungari päritolu
kunstniku Zsusza Demeteri (pildil) maalide ja joonistuste näitus.Näitust
vahendas Ungari Kultuuriselts.Tänu viimasele ja ennekõike
Kadi Raudalaise tööle on Haapsalus Ungari kunsti nähtud
ka varem.Loodame koostöö jätkumist uute esinejate leidmisel.Zsusza
on kunstnik,kes ei tegele
kaaaegse kunsti problemaatikaga,pigem mõjub tema väljapanek
akadeemilisena.Seda just ennekõike tänu proffesionaalsetele
pastelljoonistustele.Tehnikale,kus kunstnik näib tundvat end kõige
vabamalt ja kindlamalt.Käesoleva näituse nimetus,"Pilte
inimestest",annabki võtme,mõistmaks Zsusza loomingut.Kujutatud
on tema tuttavaid ja perekonnaliikmeid erinevates olukordades.Sõna
olukord on siiski ehk liialdus,kuna modellid on poseerinud rahulikus miljöös,
koduses keskkonnas.Ekspositsioon ei kajasta sotsiaalseid pingeid ega uusi
vormiotsinguid.Sedalaadi kunsti saab Eestis üha vähem näha,kuna
nii "tavalised" asjad nagu kodu,sõbrad jne. ei köida,kas
siis galeristide või vaatajate meeli.Usun siiski,et ka säärastel
piltidel on oma ni.Kui palju on meil publikut,kes mõistavad
elitaarset kunstikeelt.Tihti näib,et juba abstraktsionism käib
inimestele puhtalt üle jõu,vaatamata asjaolule,et pea kogu
läinud sajandi vältel tõusis ja vajus nonfiguratiivne
kunst vaheldumisi figuratiivsega.Võibolla tuleneb minu selline
eelarvamus kunstipubliku vähesusest.Või muljest ,et see on
liiga väike.Näib,et kõik taandub järjepidevuse puudumisele,kunstimuuseumi
puudumisele.Ei ole võimalik mõista kunstimaailmas toimuvat
fragmentaalselt,omamata teadmisi kultuurilisest taustast ja ajaloost.Just
sel põhjusel on oluline eksponeerida galeriides ka veidi akadeemilisema
lähenemisega loodut.Maitsed ja tasemed on erinevad,erinev on ka arusaam
kunstist.See ongi põhjus,miks peavad säilima uute meediumite
kõrval ka need,millest kogu kunstiajalugu meie tänapäeva
mõistes alguse sai.Ei ole eriti raske ennustada kujutava käsitluse
taastulekut vähemalt pildikunstis,(maal,graafika).Seoses pideva uuenäljaga
aktualiseeruvd järjest uued vanad asjad.Mis siis,et tihti vaid selleks,et
poole aasta pärast moest minna.Loomulikult ei saa oodata,et käsitööstuslik
maal või siis skulptuur jõuaks kõiki neid kitsehüppeid
kaasa teha.Ühe näituse ettevalmistamine nõuab liiga palju
aega.Kuum idee jõuab näitusesaali juba lootusetult aegununa.Nii
tekivad kibestunud inimesed,kes kunagi on teinud panuse vaid ühele
kaardile ja ei ole võimelised omas keeles uutest asjadest rääkima.Millegipärast
keelduvad nad pahatihti rääkima ka vanadest ,andes maad solvumusele
ja sellest tulenevatele hädadele.Tundub,et Zsuzsa puhul me nendest
tendentsidest rääkida ei saa.Jääb mulje,et kunstnik
teeb seda,mis talle meeldib,leides sellest põnevust ja rahuldust.Säärase
arvamuse põhjustab rahu Zsuzsa töödes.Esmapilgul igavavõitu
maalides on peidus hea värvitunnetus koos joonistusoskusega,mis siiski
maalide puhul ei muuda neid värvilisteks joonistusteks.Kompositsioonis
võib leida mõningaid ebakindlaid otsuseid,kuid need ei muutu
liiga segavaks.Modellide psühholoogiline analüüs jääb
varju dekoratiivsele elemendile.Siin avaldubki teatud ebalus.Tööde
formaat ja koloriit viitavad pigem esteetilisele käsitlusele.Samas
ei ole kunstnik suutnud loobuda detailide väljatöötamisest
astmeni,kus eeldaks juba kas siis põhjalikumat tunnetust,või
siis ,vastupidi suuremat üldistust.Jääb mulje,et kunstnik
ei taha loobuda oma oskuste näitamisest ka juhul kui see pildile
kasuks tuleks.Tundub,et eeltoodu ei julgusta just publikut näitust
külastama.Minge ja nautige rahulike pilte rahulikest asjadest.Ka
see saab olla kunsti eesmärk ja sisu,ükskõik,mis siis
parajasti moes on. Agur Kruusing |