näitus |
Eve Kask |
|
|
09. märtsil avas Eve Kask Haapsalu Linnagaleriis oma näituse. Näitusel puudub nimi ja puudub ka läbiv teema. See on hea. Galerii on piisavalt suur, et ajada seal mitut asja. Samuti on vaatajal rohkem erinevat vaatamist, kui ühe kindla teema puhul. Esitatud on fototöötlused ja kollaashid. Esimesena teosena saab näha graafikapaberile trükitud visuaalset mängu erinevate Eesti meeste nimede teemal. Lisatud on vaatamise "õpetus". Kindlasti köidab järgmisena pilku "All you ned is Love" nimeline suur opkunsti sugemetega töö. Selles on midagi piisavalt ausat, et mõjule pääseda. Ilma raske ja koormava alltekstita mõjub ta värske ja ilusana. Võibolla ei ole see juhus, et varsti avatavale kunstnike liidu näitusele on oodatud just positiivsed ja elujaatavad tööd. Ilmselt on inimestel probleeme ja painajaid niigi palju ning näitusesaalis ei ootaks neile lisa. Näituse kõige sugestiivsem ja publikumenulisem on kindlast töö, mis koosneb silmapaaridest, milledele on kirjutatud silmaomaniku soov. Silm on juba selline sugestiivne kujund ja sümbol, mis igal juhul toimib. Seda on ekspluateeritud väga palju ja erinevates kontekstides. Seega Eve poolt üsna riskantne ettevõtmine. Hirm plagieerida, korrata jne ei sega kunstnikul leidmast oma lahendust. |
|
Avamisel
kogus just see töö enda ette enamuse vaatajatest. Minu
kartus, et inimesed ei viitsi lugeda oli ekslik ja vaatajate huvi võõraste
soovide vastu näis olevat täitsa siiras. Soovid on ju meil kõigil ja
ilmselt otsiti äratundmist, samastumist. Enam küsimusi tekitava ülesehitusega
on ilmselt mahukaim seeria kodanikest. Visuaalselt efektne ja lihtsa
sõnumiga. Aga millele viitavad kardinad? Kas pidulikusele, punaminevikule
või millelegi muule? Miks on persoonid- kodanikud vaataja poole seljaga?
Kas tegemist on lihtsalt anonüümsuse sooviga, sümboliga, või kujundusliku
võttega. Miks on tekst selgadel veresarnaselt voolav? Kaasaegses kujundimaailmas
ei ole väga palju ruumi juhuslikusel ja kuna teos pretendeerib ilmselgelt
sisulisele sotsiaalsusele, jäävad need küsimused õhku rippuma. Kuna
töödel puuduvad ka nimed, siis tahaks justkui mingeid vastuseid. Natuke
sama tunne jääb ka pika mustvalge prindi puhul. Kui on tegemist dokumentalistikaga,
siis miks just selline stilisatsioon? Ma ei arva i, et esteetika ei
kuulu kaasaegse taiese juurde, aga kuidas see esteetiline võte toetaks
töö sisu? Aga mis, minu jutus on hetkel liigpalju eestlaslikku vigisemist.
Näitus on tugev ja konkurentsivõimeline, hästi läbi mõeldud ja vormistatud.
Loodan Eve Kase töid näha ka edaspidi erinevatel näitustel ja ilmselt
näen ka käimasolevat näitust taas juba mõnes teises galeriis. |
|