Konserveeritud
performance.
Taje Trossi näitus
" Stilllife" Haapsalu Linnagaleriis annab põgusa ülevaate tema osalusel
toimunud performancedest. Esitades seda kunstiliiki fotoseeriana tekitab
kunstnik peegelduste jada, kus seotud mitu erinevat, teineteist tegelikult
välistavat kunstivormi. Performance, mis eeldab hetke ajel tegutsemist
ja peaks sattuma teravasse konflikti selle dokumenteerimisega on siin
pakitud galeriis esitatavasse vormi. Mustvalgetest fotokoopiatest loodud
installatsioon on esteetiline (plussmärgiga) ja vaadatav, rikkumata
kuidagi tavapärast ettekujutlust "galeriikunstist". Kas see on halb,
või kui tsiteerida Taje kaaslinlast, kas nii on ilus? Minu meelest on
küll.
Meediatevaheline transformatsioon
on alati huvipakkuv ja kui "idee" läbib vaatajani jõudes mitmed takistused,
konserveerudes lõpuks millekski just selles keskkonnas vaadeldavaks,
võib see õõvastust tekitada ehk ainult "rokkivatele" friikidele, kelle
jaoks kompromissikeeld tuleks lisada üheteistkümnendaks käsuks. Kunstisündmuse
transformeerumine toimub nagunii kohe, kui ta jõuab vaatajani. Nähtuse
toime sõltub juba viimase intellektuaalsest valmisolekust otsida kontakti
talle pakutavaga. Näituse nimetus, vaikelu, töötab vihjena. Esteetilisele
vormile, mille loob läbimõeldud kujundus, vastandub juba mitte nii kaunis
sisu. Kuna ei ole võimalik jälgida kogu etendust, siis peab oma töö
tegema juhuslike kaadrite rida, mis edastab jutustuse kummalisest tegevusest.
Üksikud fotopaljundused ei ole näiliselt valitud kompositsiooniga. Need
vahelduvad ja tekitavad segadust. Aegajalt tekib illusioon liikumisest,
samas leiame staatilise ja kauni pinnajaotuse. Ma ei pea end asjatundjaks
performance alal, aga siiski edastab installatsioon tervikuna mingeid
võnkeid, mis ehk on sarnased sellega, mida võiks tunda "elus" sündmust
jälgides. Kui need on vaatajatele suunatud. Paljud sedalaadi üritused
on määratud väid asjaosalistele endile.
Kas tasuks näitust
külastada? Kindlasti. Vaid neli aastat kunstiõpingutega tegelenud Taje
on võimeline esinema personaalnäitusega ilma, et peaks suhtuma tema
tegevusse mingite reservatsioonidega. See on tulemus, milleni ei jõua
enamik EKA lõpetajaid. Selle tunnistamine ei ole just rõõmu pakkuv,
kuna olen olnud seal õppejõuks juba päris mitu aastat. Ma küll ei tea,
mis on mäda Taani riigis, aga EKA ei ole mingil põhjusel enam eriti
soodus pinnas kujutava kunsti õppijatele. Jõudsalt toimub liikumine
rakenduskunsti valdkondades, kuid kujutava kunsti prioriteet väheneb
kiiresti. Julgen seda väita, kuna olen jälginud üliõpilaste taset ja
mis peamine, esinemisjulgust ja soovi. Kindlasti ei anna Academia Non
Grata sada protsenti valmis kunstnike, aga soov tegelda kunstiga, julgeda
tegelda sellega on siin olemas. See on aga üks eeldusi, et edasi jõuda.
Andekus on ainult üks vajaminevatest tingimustest. Andekas aga passiivne
üliõpilane peab vahetama kooli, kuna ta raiskab vaid enda ja teiste
aega. Kunstnikuks pürgija ei saa endale lubada luksust mõelda oma tegevuse
materiaalsele ja staatuslikule põhjendatusele. Ta kas tahab või ei taha.
Natuke ei ole võimalik ega lubatud.
Jälle see vana jutt. Taje näitusel ei ole sellega mingisugust pistmist.
Seda enam, et praegu õpib ta Soomes, Kuvataite Akademias. Milline on
selle tegevuse vili, seda näete, kui külastate Haapsalu Linnagaleriis
tema näitust. Ei pea vaatama ja vaimustust tundma vaid endale pressis
nime teinud kunstnike loomingut. Kindlasti tunneb vaataja end hästi,
kui ta suudab meeles pidada näiteks Toomiku või Ole vmm tuttava nime.
Kunsti puhul ei ole persoonil tegeliku tähtsust. Autori looming kas
eksisteerib ja toimib vaataja jaoks või ei. Praegune situatsioon Eestis,
ilmselt ka mujal, näitab ilmekalt kunstipubliku nõutust ja eneseusalduse
puudumist. Ostetakse Viiraltit, Kölerit jt. Kiidetakse tuntud nimede
töid, olgu need kasvõi ilmselge praht suurkuju ateljee nurgast. Igal
juhul peab olema vinge nimi ja parem oleks, kui kunstnik oleks surnud
ja nimetatud mingis prestiizhes raamatus või kataloogis. Siin ei ole
ilmselgelt tegemist kunstihuviga, vaid fetisheerimisega. Purgitäis Picasso
peeru läheks kindlasti paremini kaubaks, kui tundmatu kunstniku väga
hea töö. Aga see on vist alati nii olnud. Ajalugu on kindlaim garantii
kvaliteedile. Sõltumata sellest, kes on kirjutanud või mis vaatenurga
alt selle loo ajast.
Minge vaadake elusate loojate töid. Te saate enda kohta teada palju
uut.
Agur Kruusing
foto: A.Tarmula
Taje Tross
1978, eesti haridus:
1996-1998 pärnu sytevaka kunstiosakond
1998 - 2000 academia non grata
2000 - helsinki kuvataide akademia
näitused
1999 kypsetusgraafika, pärnu
1999 veenäitus 1, art non grata,pärnu
2000 veenäitus 2, jõgeva
2000 phenomenon, imatara, soome
1997-2001 graafika in,pärnu
1998 - 2000 suur alternatsioon,pärnu
1997-2000 aeg ruum liikumine ,paide
1998 non grata performanced, kuvataide akademia galerii, soome
1999 performance kookonid, riias
1999 le sundrom de millenium,paide
1999 dionysia festival, tartu
1999 exteresa performance festival,mexiko
2000 naiste näitus, pärnu, uue kunsti muuseum
2000 laboratorium,performance festival, vilnius
2000 48 h eksperimentaal performanceid,turu, soome
2001 leena kuumola galerii,performanced, soome
2000 herbaarium, pedvale, läti
2001 exit performance festival,soome