Marianne
Männi ja Rauno Teider "Idüll" |
|
||
Selle
aasta viimane näitus Haapsalu Linnagaleriis on avatud ja ootab külastajaid.
Esinejateks on noored kunstnikud Marianne Männi, kes näitab publikule
suuremõõtmelisi õlimaale ja üht mmmm bioskulptuuri ja Rauno Teider,
kelle panuseks on üks suur installatsioon maalidega ja hulk pisemaid
assamblaaže. Marianne tööd on kantud uusrealismi vaimust ja kõnelevad
meile naise ponnistustest mahtumaks kuvandisse, mille loonud meedia,
sürrealistlik maal lehmnaisest, lugu inimese pahupoolest, mida ei maksa
surkida ja lihtsalt üks koll. Skulptuur, maakeelde panduna "lendav
anus" kujutab endast poolikut hane või luike, kelle paremad päevad
juba minevikku jäänud. Männi maalid toimivad jõuliselt ja kindlalt,
kuna tehnika on hea ja idee loetav. Inimesed, kes otsivad kunstist fanaatiliselt
vaid kloosterliku hardumust, saavad siit küll pettumuse, kuid kaasaegne
kunstikeel talub „pallatsemist“ veel ehk mingis väga kindlas kontekstis.
Noh Marianne maalib lihtsalt hästi ja mõtleb täiskasvanud inimese kombel,
ootamata publikult reservatsioone või kaastunnet. Nuriseda saaks ainult
kõige suurema maali figuuride kallal, kus kujutamine on jäänud kusagile
detailsuse ja üldistuse vahelisse tsooni, katmata kumbagi neist täielikult.
Rauno maalide puhul tuleb sihik ümber seada ja loota badpaintingu aktuaalsusele.
Kui see ikka on veel aktuaalne. Assamblaažid on tema ekspositsiooni
parem osa. Natuke läheb küll iroonia kaduma tänu hajusale ideele. Vähemalt
jääb selline mulje, et olemasolev objekt on sobitatud ideega, ehkki
vastupidine protsess oleks viljakam. |
||
Nii.
Tundub, et Eesti maalis on realistlik kujutamine oma positsiooni täielikult
kindlustanud. Nii kindlalt, et tahaks juba teisi vorme, näiteks dekoratiivseid
(mitte, hoidku jumal, dekoreeritud) samuti näha. Millegi pärast sarnaneb
kunstimaastik meil kaubandusega, kus valitsev trend tõrjub välja kõik
muud artiklid. Kui t- särgil on ikka v- kaelus siis o ei lähe kohe kuidagi.
Kui lääne räpparitest on siiber, siis pöördub pilk vene alternativiste
otsides itta. Kui FUCK on juba igav siis on POHHUI cool. See on ikka
provintsiaalsuse tunnus minu meelest, kus arglik vaade on suunatud metropoli
poole ja maalitud räim peab olema lähtuvalt peegeldusest kas siis videoräim
või vähemalt e- räim. Eriti seksikas oleks muidugi interdistsiplinaarne
räim, aga kust sellist saada. Vahest ehk tünnist. See märkus ei puuduta
negatiivselt kindlasti kirjeldatavat näitust. |
||
Vastupidi.
Marianne maalid ja Rauno assamblaažid annavad lootust iseseisvate väärtuste
tekkele, sõltumata ehk niipalju läänes ja idas toimuvast. Üks Akadeemia
Non Grata positiivsetest eesmärkidest, mis teistes kunstiõpeasutustes
kuidagi ei realiseeru, on tahe olla ise metropol ja seda mitte vaka
all hoida. Kõigil on see võimalus olemas sel lihtsal põhjusel, et suurel
hulgal üliõpilastest on sünnipäraselt olemas AJU. See organ ei pea tänapäeval
füüsiliselt asuma ei Londonis, New Yorgis ega Tokios selleks et aru
saada, mis toimub. Seega ei tohiks keeruline olla mõistmine et „omapäraselt“
käsitööga tegelemise aeg on jäädavalt möödas ja selline toode maandub
vaikse põntsuga merevaigust brigantiini ja matrjoška kõrvale. Kusjuures
viimased ostetakse ära, aga osav nikerdus ootab ja langetab hinda, kuni
see kingitakse aasta traktoristile Kikaküla ühismajandist. Kusjuures
viimasele on see suureks pettumuseks, kuna ta lootis saada hoopis viimast
Termika plaati või suuri täringud oma bemmi peegli külge. Aga eks tsiviliseerumine
nõuab aega. Sada aastat ebamäärast eneseteadvust ühel inimese kohta
tuhandest ei anna alust loota, et nii väikeses ühiskonnas sünniksid
ainult taibud. Keegi peab ju valimas ka käima. Aga kõik on tegelikult hästi. Marianne ja Rauno näitust on võimali vaadata kolmeteistkümnenda novembrini. Seejärel tabab galeriid kaheks kuuks tõbi, nimega EESTI EHITAB. Veebruaris loodan taas avada näituse, kuna te ei ole näinud veel pooltki, mida Eesti kunstil pakkuda on, aga seniks piparkooke ja suusailma. Agur Kruusing |
||