04. 06
avati Haapsalu Linnagaleris Peeter Alliku näitus " XX sajandi
saladusi". Näitus jőudis Haapsalusse oodatust varem ja seega
kuulub valdav osa töödest aastasse 96. Näituse kvaliteeti see kőik
aga ei mőjuta, kuna Alliku maalid näikse aja jooksul paremaks muutuvat.
Tahtmatult tekib seos veiniga....
See on märk kvaliteedist. Mis ei aegu, see on hea. Alliku tööde sőnum
on kestev. Skandaalne. Provotseeriv. Meenub tema kunagi öeldu, et
" siis olin ma veel noor ja ropp mees". Roppus, skandaalsus
ja provotseerivus aga ei loo kvaliteeti, kui puudub kujund ja oskus
seda näidata. Siit peaks őppima just noorema pőlve kunstnikud, kes
pahatihti dokumenteerivad mingi ekstreemse nähtuse ja esitavad selle
üksühele galeriis. See on ajakirjanduse tasand ja vőimalik dialoog
peaks kuuluma ennekőike sellesse kategooriasse. Kunstiruum kattub
küll osaliselt dokumentalistikaga, kuid ei dubleeri seda.
Avaüritusel kőneles kunstnik oma loomingust ja juhtis tähelepanu sőnale
nali. Publiku hulgas kerkis esile mőiste ilus. Matemaatiline tehe
looks väljendi ilus nali, aga see oleks kohatu. Lausa vale. Alliku
tööd ei ole ilusad. Nad on kohati lausa koledad. Teemad ka. Őhku jäi
veidi leppimatu küsimus, et miks kaunil Eestimaal tehakse koledat
kunsti. Ja et kas kunst peabki kole olema. Et kui on ilus, siis on
kohe kitsh. Ei ole kohe. Kitsh on siis, kui kunstnik on küündimatu
ja ei saa aru. Tal vőib sellegipoolest majanduslikut väga hästi minna,
kuna ostjaid meelitab ilus banaalsus. Kui keegi tahab nende maailmapilti
mőra lüüa, siis see enam ei meelita. See ei meeldi üldse. Kuidas saakski
laulda selliselt, et "isamaa koledat hoieldes, vaenlase (kes
see küll olla vőiks)...". Vaadake Alliku pilte ja te leiate oma
vaenlase üles. Mugavam on muidugi seda vaenlast mitte tunda ja teda
mitte näha, sest eks peeglisse vaatamisega on ju ka nii, et kui ma
ennast ei näe, siis minu peegelpilt ei näe mind ka. Jaanalindude kasvatamine
Eesti eesindlikus pőllumajanduses on forsseerinud jaanalinnu efekti
ka eestlase mőttemaailmas. Kui veel viisteist aastat tagasi oleks
olnud vőimali sellise näituse eksponeerimine, siis oleks kőik aru
saanud ja kaasa mőelnud ja neile oleks meeldinud ja nad oleksid sosistanud
"osssaa". Praegu oli "ossaaa" ainult pildi ees
"Kusev kasakas". Ja mitte selle alatooniga mis viisteist
aastat tagasi. Ma arvan et Eesti peab astuma Euroopa Liitu. Ta peab
sinna kohe sügavalt sisse astuma, et kaoks jaanalinnundus meie aladelt
ja kostaks jälle őige alatooniga "ossaaa".
|